уторак, 27. април 2010.

Torbe


Pripremile Ivana Jović i Milica Đaković


Neizostavni deo imidža svake žene je tašna. Velika, mala, od kože ili platna, bez ukrasa ili sa gomilom šljokica, tašna otkriva karakter žene koja je nosi i doprinosi da celokupan autfit izgleda drugačije.
Međutim, malo je poznato kada su tašne postale nezaobilazni deo asesoara. Prva torbica rođena je krajem 18. veka, kao rezultat preke potrebe pripadnica lepšeg pola da negde spakuju neophodne sitnice. Dotad, dame su stvarčice poput parfema i maramica, nosile u džepovima haljina. Prva torbica imala je dugačku dršku i dopirala je čak do koljena. Bila je napravljena od brokata, i u skladu sa bojom haljine.
Prva fabrički proizvedena tašna pojavila se na tržištu 1892. godine. Lansirao ju je čuveni francuski proizvođač putnih kofera „Ermes”, njegova torba namenjena damama imala je visoko našivene ručke i koristila je za odlaganje neophodnih stvari prilikom odlaska na jahanje! U to vreme, naime, dame su upražnjavale konjički sport, i muku su mučile gde će spakovati konjičke čizme i sedla.
Prva ručna torba, nešto ženstvenijih linija, pojavila se 1910. godine. Izradio ju je Luj Viton, i to od prave kože, što je izazvalo pravu revoluciju među ženama. Shvativši da tašna može da postane modni detalj, draguljari poput Bušerona, Van Klifa, Erplija i planetarno čuvenog Kartijea poigrali su se dizajniranjem, pa su ponudili tržištu dragocene tašnice od plemenitih metala. No, kako su ove tašne (koje su najviše podsećale na današnje tabaker) bile veoma skupe, Emij Ermes je opet „ušao u trku", otišavši na službeni put u Kanadu 1923. godine oktrio je koliko su praktični rajfišluši na vojničkoj tobri, pa je lansirao svoj čuveni model „bugati”. Ovakve tašne uspele su da se održe na tržištu gotovo čitav vek, a danas ih proizvode mnoge poznate modne kuće.
Klasične tašne, kakve se danas nalaze u prodaji, nastale su tridesetih godina prošlog veka. Tada je, da podsjetimo, u Americi počela era „zlatnog doba Holivuda”, pa su glumice vapile za predmetom u koji će moći da spakuju kozmetiku i parfeme. Naravno, posle lansiranja prvih tašnica klasičnog oblika, dizajneri su otišli korak dalje u ispitivanju tržišta i napravili tašne u obliku saksija za cvijeće, loptice za bejzbol, školjke... Vrh u dizajniranju postigao je Čarls Arpls, koji je inspirisan pomodarkom Florens Džej Guld 1933. napravio ručnu tašnu ukrašenu dragim kamenjem i biserima.
Tašne za kupovinu nastale su u vreme Drugog svetskog rata. Sveopšta kriza „najurila” je modu iz dizajniranja tašni, pa su tako nastale torbe za kupovinu, koje su takođe uspele da odole „zubu vremena” i da opstanu na tržištu.
Modna kreatorka Koko Šanel najzaslužnija je što je tašna na velika vrata ponovo ušla u modu. Ona je, naime, pedesetih godina prošlog veka osmislila tašnu sa lančićem od žutog metala i postavila ovaj modni detalj tamo gde je smatrala da mu je mesto – na vrh lestvice elegancije. Malene tašne od boks kože s ponosom su nosile filmske dive Odri Hepbern, Sofija Loren i Elizabet Tejlor, propagirajući glamur, šik i ženstvenost ne samo kroz način života, već i kroz imidž u kojem je mala crna tašna bila „alfa i omega stila”.
Pako Raban ponudio je sredinom šezdesetih godina damama mekane torbice tada su se pojavile i pačvork-varijante, kao i torbe od ćilima koje su hipici nosili s neskrivenim oduševljenjem.
Već sedamdesetih godina, kada su žene lagano ali sigurno počele da osvajaju svet biznisa, tašna je promenila svoj oblik i veličinu. Postala je nalik koferčetu, ali je ta era trajala svega jednu deceniju. Već osamdesetih godina prošlog veka tašna kao simbol elegancije vraća se na velika vrata u modu, pojavljuju se firmirani komadi sa šnalama sačinjenim od slova njihovih dizajnera. Karl Lagerfeld pušta mašti na volju i za kuću „Fendi”izrađuje prvu crnu tašnu sa širokim smeđim prugama. Kuća „Prada”1985. godine nudi tržištu željnom noviteta veliki crni ranac od najlona, i postaje predvodnik novog trenda koji je podrazumijevao izradu svih modela tašni od najrazličitijih materijala – kože, veštačke kože, platna, poliestera...
›Partneri
Šezdesetih godina tašna je dobila svog prvog „partnera” – cipele, koje su morale da budu u istoj boji kao i tašna. Istorija podsjeća da se princeza Grejs Keli pojavila na naslovnoj strani tada prestižnog magazina „Lajf” sa „Ermesovom” tašnicom, koja je gabaritno bila umanjena, ali skupa do beskonačnosti. Paralelno, „Guči” je lansirao zanimljiv model – tašnicu u obliku kapi rose, sa drškama od bambusa. Za „Gučijem” nije zaostajao ni Gaston, unuk Luja Vitona, koji je napravio revoluciju u proizvodnji tašni. Unuk slavnog kreatora proizveo je novi materijal za izradu tašni tako što je petrohemisjku supstancu pomešao sa pamukom i lanom. Zaštitni sloj dozvolio je štampanje sada već čuvenog „Lui Viton” monograma, i tada je rođena i prva kopija originalnih modela koju danas nemilice koriste proizvođači u Kini...
Neke od najpopularnijih torbi na svetu









Нема коментара:

Постави коментар